Mówią wieki… śladami przeszłości w Krakowie i okolicach

W dniach 23.05-27.05, dzięki dofinansowaniu uzyskanemu w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. ,,Poznaj Polskę”, mieliśmy możliwość zobaczyć wspaniałe, przepełnione zabytkami, miejsca takie jak: Wieliczka, Kraków, Oświęcim i Ojców. Podczas wycieczki udało nam się zwiedzić m.in. ponadczasową kopalnię soli w Wieliczce – miejsce odznaczone prestiżowym wyróżnieniem na światowej liście UNESCO. To niezwykle klimatyczne miejsce nie tylko odsłoniło przed nami swą historyczną igospodarczą przeszłość, ale również udzieliło nam nocnego schronienia w jednej ze słynących ze swoich właściwości zdrowotnych grot  solankowych. Noc 130 metrów pod ziemią to było niezapomniane doświadczenie dla każdego z nas.

Po opuszczeniu podziemnego miasta dotarliśmy do Krakowagłównego punktu naszej wycieczki i natychmiast zagłębiliśmy się w jego historię. Wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy m.in. katedrę na Wawelu, dzwonnicę z dzwonem Zygmunta, prywatne apartamenty królewskie w Zamku Królewskim na Wawelu. Po południu odwiedziliśmy fascynujący Ogród Doświadczeń im. Stanisława Lema, gdzie wgłębiliśmy się w świat fizyki, chemii, geografii i biologii.

Trzeci dzień minął nam niezwykle refleksyjnie, ponieważ podążając za historią okupowanej Polski, zwiedziliśmy obóz koncentracyjny Auschwitz – Birkenau. Dla nas, jak i dla naszych opiekunów prawie 3 – godzinny spacer był przypomnieniem tragicznego losu zarówno naszych rodaków,  jak i ludzi innych narodowości. Przestrogą, do czego prowadzi nienawiść do drugiego człowieka. Po kilku godzinach spędzonych w obozie przenieśliśmy się w kolejne miejsce obrazujące okrucieństwo II wojny światowej – Muzem im. Oskara Schindlera. Słuchając relacji przewodnika skupiliśmy się nie tylko na hitlerowskiej zagładzie, ale rownież poczuliśmy atmosferę czasów 20-lecia międzywojennego, przerwaną przez  II wojną światową.

Czwarty dzień był dla nas czasem odpoczynku i regeneracji. Dzięki biletom ufundowanym przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół II LO im. Jana Kasprowicza wzięliśmy udział w projekcji filmu pt. „Rytmy Casablanki” w kinie Pod Baranami. Seans poprzedzony był krótką prelekcją i zakończony dyskusją.

Wieczorem natomiast wybraliśmy się na nostalgiczny spacer z przewodnikiem po historycznym Krakowie od Barbakanu, przez Planty, Rynek Starego Miasta, dzielnicę uniwersytecką – Collegium Maius, Collegium Novum.

Ostatni dzień wyjazdu wzbogaciliśmy o krótki pobyt w Ojcowskim Parku Narodowym. Udaliśmy się śladami króla Władyslawa Łokietka, który na przełomie XIII i XIV z przyczyn polityczno – wojennych gościł na terenach ówczesnego parku.

Tym akcentem zakończyliśmy cudowny czas przepełniony nie tylko odpoczynkiem i integracją, ale rownież wiedząposzerzającą nasze horyzonty.

Warto podkreślić, iż wszystkie wspaniałe miejsca, o których napisaliśmy powyżej, mogliśmy odwiedzić dzięki dofinansowaniu w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. ,,Poznaj Polskę”. Całkowity koszt zadania to 26.092 zł. Kwota otrzymanego dofinansowania wyniosła 14.872 zł, natomiast wkład własny to 11.220 zł.