Wojna Światów w Kasprowiczu

Jak połączyć dobrą zabawę z nauką? Sposobów pewnie jest dziesiątki albo nawet setki. Wszystko zależy od tematu i celu jaki chcemy osiągnąć.

Tym razem uczniowie Kasprowicza wzięli na tapetę zarządzanie kryzysowe. Temat na wskroś poważny i trudny, więc gdzie tu miejsce na zabawę?

Najważniejsza jest oczywiście inspiracja – słowo doskonale znane uczniom liceum. Umiejętność twórczego czerpania z dokonań artystycznych poprzednich pokoleń i kreatywnej transformacji dla własnych potrzeb i przekazów to bardzo cenna umiejętność. Ale żeby korzystać z inspiracji, trzeba znać źródła i tu z pomocą przychodzą nauczyciele i absolwenci, którzy mogą podzielić się swoim doświadczeniem. Pokolenia ubiegłego wieku doskonale pamiętają film pt. „Noc, która wstrząsnęła Ameryką”, który opisywał wydarzenia związane z emisją w 1938 roku słuchowiska Orsona Wellesa pt. „Wojna Światów”.

Mamy więc ciekawy temat i sięgamy po inspirację do takich form artystycznych jak: słuchowisko, powieść i film. Potrzebny jest jeszcze, ktoś kto potrafi to przełożyć na ćwiczenie zarządzania kryzysowego i tu wykorzystujemy zasoby absolwentów. I ostatni element zabawa, który spokojnie można powierzyć uczniom szkoły.

Scenariusz wydarzenia przebiegał podobnie jak w kultowym słuchowisku. Lądują obcy, a zadaniem powołanego w szkole Licealnego Centrum Zarządzania Kryzysowego jest odgadnąć ich zamiary i rozszyfrować przekaz. Uczniowie opracowali specjalny kod, który został rozmieszczony w różnych punktach miasta. I tu chcielibyśmy serdecznie podziękować pani Dorocie Bień z Wydziału Promocji Miasto Kutno, panu Grzegorzowi Skrzyneckiemu dyrektorowi Muzeum Pałac Saski w Kutnie, pani Magdalenie Konczarek dyrektorce Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Kutnie, panu ppłk Pawłowi Zientarze, Dowódcy 92 Batalionu Lekkiej Piechoty w Kutnie, kawiarence RÓŻnie bywa, pani Kindze Sikorze prowadzącej audycję, no i oczywiście Radio Q 100,7 FM, które spełniło rolę identyczną jak amerykańska stacja, która 87 lat temu emitowała kultowe słuchowisko.

Licealna młodzież zorganizowana w profesjonalne Licealne Centrum Zarządzania Kryzysowego śledziła media i wyszukiwała wskazówki, które miały naprowadzić na rozwikłanie zagadki przybycia Obcych. Grupa terenowa zbierała wszystkie elementy w całość, a następnie przekazała do ośrodka decyzyjnego. Kierownictwo gry czuwało nad przebiegiem zabawy i reagowało w sytuacjach wymagających niezbędnych korekt.

Tak w skrócie można opisać przebieg zabawy. Co nam dała? Najważniejsza rzecz, to wspaniała zabawa i możliwość poznania się i zbudowania relacji pomiędzy uczniami różnych klas. Ponadto, możliwość doświadczenia organizowania i zrealizowania zamierzania o takim rozmachu. Być może zdobyte tutaj pierwsze doświadczenie uda się wykorzystać w dalszej edukacji i pracy. Przede wszystkim jednak potwierdziło, ze Kasprowicz daje przestrzeń rożnym formom edukacji i możliwość realizacji uczniom w wielu obszarach zainteresowań. Pozostaje tylko przeprosić tych wszystkich, którzy chcieli wziąć udział w zabawie, ale organizacyjne ramy osobowe nie dały takich możliwości. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby aktywnie włączyć się do naszej zabawy za rok. Zachęcamy też do dzielenia się opiniami i uwagami. Jesteśmy otwarci na Wasze propozycje i spostrzeżenia.

Andrzej Szczepański

Dodaj komentarz